معرفی دیگر نامزدی های ایرانی جایزه آسترید لیندگرن

به گزارش وبلاگ لین هوان، شورای کتاب کودک جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما 2021) معرفی کرد.

معرفی دیگر نامزدی های ایرانی جایزه آسترید لیندگرن

به گزارش وبلاگ لین هوان، در اطلاعیه شورای کتاب کودک آمده است: کمیته جوایز شورای کتاب کودک جمشید خانیان را به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار در فرایند شکل گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، احترام به دیگری، دوستی، عشق، پرداختن به مسائل و بحران های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ، مهاجرت، تنهایی، مرگ، هویت، ارتباط بین نسل ها، زندگی شهری، توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه های زیبایی شناسانه و هنری و عدم نگاه تعلیمی و تربیتی صرف برشمرده به عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه آسترید لیندگرن معرفی کرد.

در بخش تصویرگران، کمیته جوایز شورای کتاب کودک فرشید شفیعی را به دلیل تأثیرگذاری انکارناپذیر بر تصویرگران جوان، جریان ساز بودن در تصویرسازی دهه هشتاد، خلق تصاویری با روح ایرانی در قالبی نو و ساخت جریانی ماندگار در تصویرسازی ادبیات کودک ایران، برای دومین بار نامزد این جایزه کرد.

در بخش ترویج خواندن، کمیته جوایز شورای کتاب کودک عبدالحکیم بهار را به دلیل سال ها فعالیت مستمر، خستگی ناپذیر و خودجوش درزمینهٔ ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده از جمله منطقه صفر مرزی، تجهیز و راه اندازی کتابخانه، راه اندازی شبکه مروجان در 70 روستا باهدف فعال کردن کتابخانه و کتابخوانی، تبدیل شبکه مروجان روستایی به پایگاه یاری رسانی به مردم در دوران خسارت های پس از سیل را نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) کرد.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت عظیمداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان دنیا از سال 2002 توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار 5 میلیون کرون سوئد، به عنوان عظیم ترین و گران ترین جایزه ادبیات بچه ها و نوجوانان و دومین جایزه عظیم ادبیات ـ پس از جایزه هانس کریستین اندرسن ـ در دنیا مطرح است.

جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می گردد، بلکه قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات بچه ها و ترویج کتابخوانی نیز می توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و ... صرف نظر از زبان و ملیت آن ها اعطا می گردد. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی ای باشند که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت.

در حال حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معرفی دیگر نامزدی های ایرانی جایزه آسترید لیندگرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیگر نامزدی های ایرانی جایزه آسترید لیندگرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید