راز مثلث برمودا چیست؟

به گزارش وبلاگ لین هوان، مثلث برمودا نقطه ای به شدت اسرارآمیز در کره زمین محسوب می گردد که وقایع و اسرار سربه مهر بسیاری را در خود دفن نموده است.

راز مثلث برمودا چیست؟

کمتر کسی پیدا می شود که نام مثلث برمودا را نشنیده باشد. مثلث برمودا منطقه ای در میان سه تکه از اقیانوس آتلانتیک شمالی شامل برمودا، فلوریدا و پورتوریکو است. از این مثلث در گذشته با نام مثلث شیطان یاد می شد. شاید با خودتان بپرسید چرا؟ جواب این است که مثلث برمودا یا مثلث شیطان، به نقل و به گزارش از منابع متعدد محلی، اجسام مختلف مثل هواپیماها، کشتی ها، پهپادها و... را در عجیب ترین و بی پاسخ ترین شکل ممکن می بلعد. به همین دلیل است که این مثلث را مثلث شیطان نام گذاری نموده اند و از آن به عنوان یکی از عجیب ترین و مرگبارترین نقاط جهان یاد می نمایند.

از دهه پنجاه میلادی تا سال های اخیر، گزارش هایی کوچک و بزرگ پیرامون رفتار اسرارآمیز مثلث برمودا در رسانه های خبری منتشر می شد. مواردی که خوراک داستان های علمی تخیلی بوده اند و دستمایه آفرینش فیلم های پرتعدادی نیز شده اند. حوادثی که همگی، به مواردی مثل گم شدن کشتی ها و هواپیماهای مختلف آن هم بدون هیچ گونه دلیل و دلیل منطقی اشاره دارد. تمامی این موارد در کنار هم، مثلث برمودا را به یک افسانه کهن تبدیل کردند. افسانه ای که در این مطلب قرار است به آن نگاهی داشته باشیم و جنبه های مختلفی از این قصه تاریخی را آنالیز کنیم.

هرآنچه باید درباره مثلث برمودا بدانید:

  • راز مثلث برمودا چیست؟
  • نجات یافتگان مثلث برمودا
  • موجودات مثلث برمودا
  • گمشدگان مثلث برمودا

راز مثلث برمودا چیست؟

داستان پیدایش مفهوم مثلث برمودا و تبدیل شدن آن به یک پازل بزرگ علمی، تخیلی و حتی فرهنگی به سال 1950 میلادی برمی شود. زمانی که یک ژورنالیست با نام ادوارد ون وینکل جونز تصمیم به انتشار مقاله ها و داستان هایی گرفت که همگی، به مفقود شدن کشتی ها و قایق هایی در منطقه مثلث برمودا تاکید می کردند. این قضیه، انگاشته ای با نام مثلث برمودا را در اذهان عموم مردم جهان کاشت تا اینکه در سال 1974 نویسنده ای معروف با نام چارلز بلیتز کتابی را با نام مثلث برمودا نوشت و در آن از امواج بزرگ و سرکش گرفته تا مشاهده موجودات بیگانه و موارد این چنینی در مثلث برمودا صحبت کرد تا مثلث برمودا به یک جریان فرهنگی تبدیل شود و انتقال سینه به سینه قصه آن، از این منطقه یک افسانه بسازد.

سوال اصلی اینجا مطرح می شود که آیا آن مطالبی که ادوارد ون وینکل جونز و چازلز بلیتز در مقاله های خود نوشته اند، صحت داردیا صرفا می خواستند در میان مردم جهان یک افسانه ساختگی را جا بیندازند؟ شواهدی که این روزها به دست آمده، همگی به کذب بودن افسانه مثلث برمودا اشاره دارند. با مشاهداتی که روی کشتی ها و قایق های غرق شده در این منطقه انجام شده، دلیل اصلی غرق شدن این ادوات حمل ونقل، برخورد آن ها با جزیره های کوچک در آن منطقه، مرجان های دریایی، برآمدگی های دریایی پرتعداد منطقه و موارد این چنینی بوده است.

چنین می توان استنباط کرد که قصه هایی که اشخاص مختلف برای مثلث برمودا می نوشتند، بیشترا زاده قوه تخیل آن ها بوده است. این اشخاص احتمالا با دست بردن در مواردی مثل رویت اجسام نورانی به وسیله کریستف کلمب در منطقه برمودا حین کشف آمریکا یا سقوط اسکادران نیروهای هوایی بدون برجای گذاشتن هیچ گونه رد و مدرک و موارد این چنینی و حتی بدون توجه به حقایق علمی انجام شده مثل اختلال های الکترومغناطیسی و تاثیر آن ها روی رهگیری و ناوبری یگان هوایی و صرفا نگارش مطالب با آب وتاب فراوان، قصد درگیر کردن مردم با این داستان را داشته اند.

در نتیجه و به لطف مطالعات ثبت شده روز جهان، می توان گفت که مثلث مرگ بار برمودا، مثلث شیطان و تمامی افسانه های ساخته شده با موضوع این موضوع، همگی بی اساس هستند. روزانه میلیون ها انسان چه از راه دریایی و چه از راه هوایی، در سالم ترین و سلامت ترین شکل ممکن از این منطقه عبور می نمایند و حوادث اتفاق افتاده در این منطقه، همگی با دلایل و منطق های علمی قابل توجیه هستند.

نجات یافتگان مثلث برمودا

منطقه ای که از آن به عنوان مثلث برمودا یاد می شود، یکی از پرترافیک ترین بخش های جهان از نظر تردد هوایی و دریایی است. روزانه اشخاص بسیار زیادی از این منطقه عبور می نمایند و هیچ اتفاقی برایشان رخ نمی دهند. سلامتی این افراد را می توان به عنوان نجات یافتن آن ها از ناحیه مورد بحث به حساب آورد؛ اما در ادامه، یک مثال دیگر هم داریم که دوباره داستان مثلث مرگ بار برمودا را پیش می کشد. حقیقت داشتن یا نداشتن این قضیه هنوز اثبات نشده است.

بروس گرنن در تاریخ چهارم دسامبر سال 1970 همراه با پدر و همکارش برای سفر به منطقه میامی، با هواپیمای خود از جزیره اندروس بلند شد و به سمت میامی پرواز کرد. پس از آغاز این پرواز که طبق محاسبات باید 74 دقیقه طول بکشد، بروس توانست هواپیما را به ارتفاع 11 هزار پا برساند. شخص خلبان قبل از صعود به این ارتفاع، ابرهای بزرگ متعددی را پشت سر گذاشته بود و حالا به ناچار باید یک ابر بزرگ الجثه را در ارتفاع 11 هزار پایی از زمین رد می کرد. هواپیما وارد این ابر شد؛ طبق گزارش های بروس گرنن، این ابر به شدت تاریک بوده و هر چند وقت یک بار با جرقه های نورانی، داخلش کاملا روشن می شده است. شباهت فضای داخل ابر به یک لوله یک و نیم کیلومتری که دیواره های آن به صورت پادساعت گرد در حرکت بودند، از مهم ترین نکات صحبت های گرنن است.

پس از عبور از این ابر ترسناک، گرنن در انتها به یک نقطه کاملا روشن از ابر مورد بحث رسید و با خروج از آن، سریعا به برج مراقبت خبر داد. برج مراقبت در پاسخ، نتوانست مختصات جغرافیایی هواپیمای بروس گرنن را پیدا کند (که احتمالا در تماس با میدان های الکتریکی برای مدتی از مدار خارج شده بوده) اما لحظاتی بعد، طبق گزارش برج مراقبت، حضور هواپیمای گرنن در آسمان میامی تایید شد. پروازی که قرار بود 74 دقیقه طول بکشد، پس از ورود گرنن به آن ابر تاریک، در تنها 47 دقیقه به انتها می رسد. آیا آن ابر که در مثلث برمودا واقع شده بود، یک کرم چاله محسوب می شود؟ کرم چاله ماهیتی فیزیکی است که در فضا/زمان میان بر می زند و به انتقال اجسام سرعت می بخشد. گرنن پیرامون این موضوع سه کتاب مختلف را تالیف نموده است!

موجودات مثلث برمودا

در فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم به کارگردانی استیون اسپلیبرگ، موجودات و بیگانه های فضایی به عنوان ساکنان مثلث برمودا معرفی می شوند. این فیلم یکی دیگر از آن محرک های فرهنگی بود که به نقل شدن و همه گیر شدن قصه مثلث مجهول برمودا یاری کرد. خارج از این ماجرا، مثلث برمودا یک مکان مانند سایر نقاط جهان است که موجودات ساکن دریاهای آن، ماهی ها، گیاهان، جانداران زنده و غیرزنده تک سلولی و مواردی از این دست هستند. در آسمان های این منطقه هم طبیعتا پرنده های مختص به آن بخش از اقلیم آمریکا زندگی می نمایند. وجود یک سری حفره بزرگ در آب های محصور در ناحیه ذکر شده، شایعه تبدیل شدن مثلث برمودا به اکوسیستم غول های دریایی مثل هشت پاهای بزرگ الجثه را مطرح نمود. موضوعی که آن هم بیشتر به یک افسانه محلی شباهت دارد.

به جز موجودات زنده، لاشه های هواپیماهای سقوط نموده در کنار کشتی ها و قایق های غرق شده، از دیگر پدیده هایی هستند که می توانیم آن ها را در اعماق آب های برمودا پیدا کنیم. البته باید به این قضیه هم اشاره شود که بعضی گمان می نمایند شهر افسانه ای آتلانتیس در اعماق آب های مثلث برمودا بنا شده است.

گمشدگان مثلث برمودا

مهم ترین نکته ای که مثلث برمودا را به یک افسانه ترسناک و مرموز تبدیل کرد، موضوع گم شدن اشخاص در دل آب ها و آسمانِ این سه گوشِ پر رمز و راز بود. ناپدید شدن تمام و کمال اسکادران شماره 19 نیروی هوایی آمریکا در سال 1945، ناپدید شدن بیش از 50 کشتی و 20 هواپیما در طول 100 سال گذشته، ناپدید شدن هواپیمای ستاره آریل در تاریخ 17 ژانویه 1949، ناپدید شدن تانکر حمل گوگرد کوئین در سال 1963، ناپدید شدن کشتی بزرگ سایکلاپس و هر 306 خدمه اش در سال 1918، ناپدید شدن کشتی های پروتئوس و نرئوس همراه با تمامی خدمه هایشان هردو در سال 1941؛ همگی از جمله موارد و حوادثی هستند که به مثلث برمودا نسبت داده شده اند.

لازم به ذکر است که بیشتر این اتفاقات با دلایل منطقی اعم از اختلال فنی یا خطای انسان شخص خلبان یا ملوان اتفاق افتاده است و دلایل ماورای طبیعت ناشی از مثلث برمودا را نمی توان به بیشتر این موارد نسبت داد.

در انتها باید گفت که مثلث برمودا، بیشتر مثل یک افسانه محلی و مایه فراوری داستان ها و فیلم های علمی-تخیلی است تا یک حقیقت ترسناک درباره سیاره زمین. این منطقه نه تنها یک ناهنجاری طبیعی نیست، بلکه یکی از پرترافیک ترین نقاط جهان از نظر انتقال با کشتی یا هواپیما محسوب می شود. منطقه ای که روزانه اشخاص بسیار زیادی برفرازش پرواز می نمایند یا از روی آب هایش رد می شوند. به لطف مشاهدات علمی، افسانه مثلث برمودا با باطل شدن همه جانبه اش، تنها یک اپسیلون فاصله دارد. این قضیه با نفوذ بر فکر ناآگاه مردم جهان در دهه 50 میلادی، به خوبی راه خود را در فرهنگ عامه باز کرد و از آن، می توان این حقیقت را نتیجه گرفت که هرگز نباید به سادگی و بدون تحقیق و آنالیز پیرامون یک خبر یا یک حادثه، آن را قبول کرد. مخصوصا در عصر حاضر که اتفاقات یک کلاغ، چهل کلاغ گونه همانند ماجرای پخش شدن قصه مثلث برمودا، ساده تر از همواره از راستا اینترنت صورت می گیرد!

پرسش های متداول

مثلث برمودا کجاست؟

مثلث برمودا منطقه ای در میان سه تکه از اقیانوس آتلانتیک شمالی شامل برمودا، فلوریدا و پورتوریکو است.

آیا مثلث برمودا مرگ بار است؟

بر اساس نتایج مطالعات، افسانه مرگ بار بودن مثلث برمودا رد شده است.

دلیل اصلی غرق شدن قایق ها و کشتی ها در مثلث برمودا چیست؟

دلیل اصلی غرق شدن این ادوات حمل ونقل، برخورد آن ها با جزیره های کوچک در آن منطقه، مرجان های دریایی، برآمدگی های دریایی پرتعداد منطقه و موارد این چنینی بوده است.

مفهوم مثلث برمودا برای نخستین بار چه زمانی مطرح شد؟

داستان پیدایش مفهوم مثلث برمودا و تبدیل شدن آن به یک پازل بزرگ علمی، تخیلی و حتی فرهنگی به سال 1950 میلادی برمی شود.

منبع: کجارو / independent.co.uk / Bermuda+Triangle+Mysteries%3A+Supernatural+Or+Science%3F+%7C+TODAY / youtube.com / sciencealert.com / زومیت

به "راز مثلث برمودا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مثلث برمودا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید