خانه اپرا ایروان؛ ارمنستان

به گزارش وبلاگ لین هوان، خانه اپرای ایروان که توسط معمار برجسته، الکساندر تامانیان، طراحی شده به راستی بهترین و واقعی ترین مثال از معماری شوروی است. جالب توجه است که تامانیان دو تالار را در یک ساختمان و با سقف مشترک ساخته است و هر دو سالن از لحاظ اکوستیک عالی هستند. خانه اپرا که با نام آرام خاچاتوریان اولین اپرانویس ارمنی ثبت شده است، در سال 1933 افتتاح شد و درست سه سال پس از آن تامانیان در یک نمایشگاه بین المللی در پاریس جایزه اول را دریافت کرد. با خبرنگاران همراه باشید تا با این اثر زیبا که جز 10 خانه برتر اپرا در دنیا نیز هست، آشنا شوید:

خانه اپرا ایروان؛ ارمنستان

جهت دریافت خدمات طراحی خانه های ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تاریخچه خانه اپرا

در سال 1868 آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ارمنستان به نام Tigran Chuhajyan اولین اپرای بین المللی ارمنستان را در قرن چهارم و زمانی که کشورش در حال مبارزه برای بدست آورن استقلالش بود، با نام The Arshak II ساخت و دقیقا به دلیل همین اپرا بود که لقب Armenian Verdi را به او دادند. او اولین آهنگساز ارمنی بود که اپرای کوچک و درام موزیکال را فراوری کرد. Tigran Chuhajyan سهم بسزایی در به وجود آمدن خانه اپرا داشت که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. مسلما پیش از او نیز آهنگسازان ارمنی زیادی وجود داشتند که با نمونه های مختلف سالن های تئاتر موزیکال سر و کار داشتند اما کمبود یک خانه اپرای واقعی که بتوانند تمامی ایده هایشان را در آن پیاده نمایند، کاملا احساس می شد و همواره رویای داشتن آن را در ذهنشان داشتند تا بالاخره در سال 1933 این رویا به حقیقت پیوست.

ساخت خانه اپرا

آغاز ساخت خانه اپرا به 28 نوامبر 1930 و دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی برمی گردد و ساختمانش در 20 ژانویه 1933 افتتاح شد. کمی پس از آن نیز یک گروه باله تشکیل شد. این سالن که توسط معمار برجسته تامانیان طراحی شد، از دو سالن با نام های سالن کنسرت آرام خاچاتوریان و سالن اپرا و باله ملی تئاتر ارمنستان با یک سقف واحد و دو استیج متفاوت تشکیل شده است. هردو سالن شبیه به آمفی تئاترها طراحی شده اند و اکوستیک هستند. البته سالن کنسرت آرام خاچاتوریان (Aram Khachaturian) توسط پسر تامانیان، جورج ساخته شده است. جورج پس از مرگ پدرش کار او را تکمیل کرد. این سالن گنجایش 14000 نفر را دارد، در حالی که سالن باله و اپرا بالغ بر 1260 نفر را در خود جای می دهد.

در سال 1940 فاز دوم ساخت طرح تامانیان و زیر نظر پسرش جورج کامل شد و خاتمه پس از کوشش های فراوان برای این پروژه، ساختمان در سال 1953 تکمیل شد.

اولین اپرایی که در خانه اپرا اجرا شد

سالن تئاتر رسما در 20 ژانویه 1933 افتتاح شد. کمی پس از آن، گروه باله تشکیل شد. اپرای (Almast) - اولین اپرایی که در آنجا اجرا شد و در واقع تنها اپرای آهنگساز مشهور الکساندر اسپندیریان (Alexander Spendiarian) بود. اما داستان این اپرا به این توضیح است: این اپرا از رویارویی اسپندیریان و شاعر و نویسنده ارمنی محبوب هوهانس تومانیان (Hovhannes Tumanyan) به وجود آمد و در سال 1916 اجرا شد. تومانیان سه تا از اشعارش را برای اپرای بین المللی پیشنهاد داد: Anush ، Parvana ، The siege of the Tmbouk castle . اسپندیریان علاقه خاصی به آخرین قطعه داشت و شدیدا تحت تاثیر زیبایی آن قرار گرفته بود. او همچنین علاقه مند به اشعار فردوسی بود. اسپندیریان که یک آهنگساز روسی - ارمنی بود آغاز به مطالعه موسیقی محلی ارمنستان کرد و آن طوری که یک آهنگساز بعدها گفت، بیشتر قطعات اپرا را با تاثیرپذیری از Nioaghayos Tigranian ساخت. کتاب اشعار اپرا یا اپرانامه (Libbretto) قرار بود توسط تومانیان نوشته گردد، اما به دلیل حجم بالای کاری از نوشتن آن دست کشید و کتاب اشعار اپرا را یک شاعر روسی به نام Saphy Parnok نوشت و در سال 1916 تکمیل شد. پس از آن، اسپندیریان آغاز به کارکردن روی اپرا کرد، نمره آواز (The Vocal Score) در سال 1923 تمام شد. سپس تا زمان مرگش روی تنظیم اهنگ کارمی کرد، اما با تمام این اوصاف پیروز نشد که آن را تکمیل کند. اپرای Anush که یک اپرای 5 پرده ای بود، در سال 1912 توسط آهنگساز و تنظیم نماینده، آرمن تیگرانیان (Armen Tigranian) و براساس شعر هوهانس تومانیان (Hovhannes Tumanyan) ساخته شد. این اپرا در سال 1935 درخانه اپرا اجرا شد. اپرای Anush یک داستان عاشقانه از یک دختر روستایی به نام Anush را به تصویر می کشد که عاشق چوپانی به نام Saro می گردد. در یک بعدازظهر، دو برادر به نام های Anush و Saro با یکدیگر مبارزه می نمایند که در آن Saro پیروز به شکست برادر Anush می گردد که نهایتا به دلیل همین شکست، Mossy (برادر Anush) به Saro شلیک می نماید و پس از مرگ او Anush دیوانه می گردد و خود را از بالای یک صخره به پایین پرتاب می نماید. این اولین اپرایی بود که به طور کامل از موسیقی محلی و فرهنگ ارمنستان الهام گرفته بود. اپرای David Bek نیز یکی دیگر از اپراهایی بود که نخستین بار در سال 1950 در این سالن برگزار گردید. این اپرا توسط آرمن تیگرانیان و براساس رمان David Bek از نویسنده مشهور ارمنی Raffi ساخته شد. پس از مرگ آهنگساز، اپرانامه توسط A. Ter Hovhannisyan تکمیل و اپرا نیز توسط Levon Khoja-Eynatov و Budaghyan کامل شد.

اولین اجرای پایکوبی باله در خانه اپرا

اولین اجرای باله در خانه اپرا، دریاچه سوان (Swan Lakes) بود که در ژانویه 1935 اجرا شد. به همین دلیل، اولین باله ارمنی به نام شادی(Happiness) توسط آرام خاچاتوریان (Aram Khachaturian) ساخته شد. اولین اجرا نیز در سال 1939 بود. پس از آن، این اهنگساز تحت تاثیر این باله، باله ارمنی به نام Gayane را ساخت که برگ درخشانی در تاریخ باله ارمنستان است و امروزه در سراسر دنیا اجرا می گردد.

سالن خاچاتوریان (Khachaturian) و اکستر فلارمونیک ارمنستان

در حال حاضر، سالن خاچاتوریان (Khachaturian) خانه اکستر فلارمونیک ارمنستان است که در حدود 80 سال پیش شکل گرفته است. نکته جالب توجه این اکستر این است که تمامی اعضای آن در ارمنستان متولد شده اند. این گروه اکستر در گذشته توسط Valery Gergiev رهبری می شد، هنرمندان مشهوری چون دیمتری شووستاکوویچ (Dmitry Shostakovich) و آرام خاچاتوریان نیز در آن می نواختند. در بین سال های 1989 تا 2000 رهبری این اکستر بزرگ بر عهده لوریس چکناواریان (Loris Tjeknavorian) بود. او اولین هنرمند خارجی بود که در اتحاد شوروی سابق یک شغل تمام وقت داشت و درحال حاضر رهبری این اکستر به عهده Eduard Topchjan است.

مجسمه های اطراف خانه اپرا

در اطراف این سالن یک محوطه بزرگ وجود دارد که مجسمه هایی برای گرامیداشت آهنگسازان بزرگی چون خاچاتوریان و اسپندیریان (درجلوی سالن تئاتر و سمت راست) و شاعر بزرگ هوهانس تومانیان (در جلوی سالن تئاتر و سمت چپ) در آن واقع شده است. و البته با فاصله کمی از خانه اپرا یادبودی از یک آهنگسازبرجسته دیگر به نام آرنو باباجانیان (Arno Babajanian) را نیز خواهید یافت.

اجراهای خانه اپرا

بیش از 200 اپرا و باله توسط هنرمندان ارمنی، اروپای غربی و روسی در سالن اپرا و باله ملی ارمنستان اجرا شده است که از میان آنها می توان به خوانندگانی مانند گوهر گاسپاریان، Mihran Erkat و Nar Hovhannisyan و آهنگسازانی مثل Aram Katanyan و Yuri Davtyan و استادان باله Vanush Khanamiryan و ویلن گالستیان اشاره نمود که در پیشرفت و پیروزیت این سالن تئاتر نقش داشته اند. بعلاوه این مکان میزبان کنسرت هنرمندان مشهوری چون شارل آزناوور (Charles Aznavour)، گروه موسیقی Akvarium و ایان اندرسون (Ian Anderson) هم بوده است. به طور کلی از زمان ساخت این خانه اپرا تا به امروز همواره بازدیدنمایندگان مجذوب معماری بی نظیر و ساختار زیبایش شده اند و این مکان باارزش یکی از دستاوردهای تاریخ طولانی کشور ارمنستان محسوب می گردد. امیدورایم به دیدن این بنای زیبا در خیابان تومانیان در قلب ایروان بروید و از تماشای آن لذت ببرید.

منبع: کجارو / traveltoarmenia.am

به "خانه اپرا ایروان؛ ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه اپرا ایروان؛ ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید