حفظ معماری سنتی در شهرهای پرجمعیت ممکن نیست، تنش در خانواده ها به دلیل کمبود فضا

به گزارش وبلاگ لین هوان، خبرنگاران: یک جامعه شناس با بیان اینکه در شهرهای با تراکم جمعیتی بالا نمی توان سبک معماری سنتی را رایج دید یا به طور پایدار حفظ کرد، گفت: کمبود فضا در آپارتمان ها تنش هایی بین اعضای خانواده ایجاد می نماید.

حفظ معماری سنتی در شهرهای پرجمعیت ممکن نیست، تنش در خانواده ها به دلیل کمبود فضا

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

امیر رستگارخالد در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی وبلاگ لین هوان در پاسخ به این پرسش که سبک زندگی آپارتمان نشینی امروز که برگرفته از زندگی غربی است، آیا می تواند بر زندگی سنتی خانواده های ایرانی تاثیر داشته باشد، گفت: قطعا این موضوع بر زندگی سنتی موثر است چرا که در صورت نوگرایی، نوسازی و مدرن شدن، اولین اتفاقی که رخ می دهد، در حوزه های مادی و مالی جامعه است.

وی با بیان اینکه این تغییرات اجتناب ناپذیر است، اضافه نمود: در حقیقت گسترش زندگی شهری، الگوی مسکن و معماری خاص خود را می طلبد که اگر محاسبه شده نباشد، به دلیل مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ، با تراکم جمعیتی روبرو می شویم.

این جامعه شناس با بیان اینکه تراکم جمعیتی به معنای گرانی مسکن است، ادامه داد: در همه شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، آپارتمان نشینی پاسخ و راه حلی به این مسئله است.

وی با بیان اینکه در شهرهایی که تراکم جمعیتی بالا وجود دارد، دیگر نمی توان سبک معماری سنتی را رایج دید یا آن را به صورت پایدار حفظ کرد، افزود: به دلیل تراکم جمیعتی، به تدریج ساکنان شهرها به آپارتمان نشینی روی می آورند و به دلیل همین فشردگی ها و محدودیت ها، بهره وری و استفاده حداکثری از زمین و به دنبال آن گرانی مسکن اتفاق می افتد.

تغییر سبک زندگی به دنبال گسترش صنعت اتفاق می افتد

رستگار خالد با بیان اینکه این موضوع اجتناب ناپذیر است که با گسترش صنعت، افزایش مهاجرت و به دنبال آن افزایش جمعیت اتفاق بیفتد و سبک زندگی تغییر کند، ادامه داد: در حقیقت این موضوع یک معادله کاملا مالی است.

وی اضافه نمود: فردی که صاحب خانه ای قدیمی است، اگر خانه اش را به یک مجتمع مسکونی تبدیل کند، نفع مادی برایش به همراه خواهد داشت؛ آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی مدرن، جزء گرایش های افراد بوده و بسیار تبلیغ می گردد، به همین دلیل این فرد حاضر به خراب کردن منزل شخصی خود و تبدیل آن به آپارتمان است.

این جامعه شناس در ادامه گفت: در حقیقت افراد به دلیل جو مالی حاکم و ترجیحات جدید مصرف گرایی همچنین علاقه به این سبک زندگی و نیز تمایل به تنوع گرایی، این روش زندگی را انتخاب می نمایند.

وی با بیان اینکه عموم مردم در زندگی مدرن امروزی جذب آپارتمان ها می شوند، مطرح کرد: البته فشردگی مکان و تاثیر مکان بر روابط، رفتارها، ذهنیت ها و افکار از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاهش ارتباطات خویشاندی پس از جدایی خانواده هسته ای از خانواده گسترده

رستگار خالد با بیان اینکه نخستین تاثیر مکان بر رفتارها این است که در زندگی جدید، خانواده ها میل به استقلال دارند، گفت: به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و کمبود آن، خانواده ها ترجیح می دهند در آپارتمان های کوچکتر اما به طور مستقل زندگی نمایند.

وی ادامه داد: به دلیل استقلال خانواده و جدایی مکان، شغل و خانواده از روابط خویشاوندی، کنترل در خانواده های گسترده از بین می رود؛ در حقیقت جدایی خانواده هسته ای از خانواده گسترده و نظام خویشاوندی صورت می گیرد که در این نوع زندگی، ارتباطات خویشاوندی حفظ می گردد ولی به تدریج ضعیف شده و کاهش می یابد.

این جامعه شناس اعلام کرد: در زندگی آپارتمان نشینی، اگر زن خانه دار باشد، محیط به تدریج برای او به محیطی بسته تبدیل می گردد؛ در این صورت فعالیت های زندگی روزمره و فشارهای ناشی از آن، مزید بر علت شده و افزایش فشارهای روانی را موجب می گردد. این در حالی است که که اگر زن شاغل باشد، فشار ناشی از یکنواختی و کسالت کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در زندگی های آپارتمان نشینی به دلیل فردگرایی منفی، روابط همسایگی تضعیف می گردد و همسایگان کمترین ارتباطات را با یکدیگر دارند، این فضای بسته بر روحیه افراد تاثیر گذار خواهد بود.

جدایی از نظام خویشاوندی، میل و علاقه به داشتن فرزند را کاهش می دهد

رستگار خالد با بیان اینکه فضای بسته زندگی آپارتمانی، موجب روی آوردن افراد به رسانه های الکترونیک می گردد، گفت: در این صورت افراد سعی می نمایند اوقات فراغتشان را در منزل گذرانده یا می خواهند فعالیت های مورد نظرشان را خارج از محیط خانه انجام دهند که مستلزم صرف هزینه های زمانی و مکانی است.

وی با بیان اینکه کمبود مکان در زندگی آپارتمانی، بر موضوع باروری نیز تاثیرگذار است، گفت: کمبود مکان و جدایی از نظام خویشاوندی، میل و علاقه به داشتن فرزند را کاهش می دهد.

این جامعه شناس افزود: تاثیر محیط بر روابط، پیچیده است ولی به طور کلی باید گفت ارتباطات خانوادگی و همسایگی را تضعیف نموده و نظام خویشاوندی را نیز کمرنگ می نماید اما در کل تاثیر آن منفی است.

وی ادامه داد: علاقه افراد برای داشتن استقلال بیشتر یکی از دلایل کاهش باروری در خانواده های امروزی است چرا که هر یک از اعضای خانواده به خصوص فرزندان خواستار داشتن اتاقی مستقل در منزل هستند به همین دلیل خانواده ها ترجیح می دهند تا زمان فراهم نکردن چنین امکانی از فرزند آوری خودداری نمایند.

کمبود فضا، تنش هایی را بین اعضای خانواده ایجاد می نماید

این جامعه شناس اعلام کرد: اعضای خانواده های پرچمعیت در آپارتمان های کوچک، خلوتی برای خود نداشته و نمی توانند در فضایی معین، به علایق خود بپردازند.

وی ادامه داد: موضوع کمبود فضا، تنش ها و اختلافات عقیده ای را بین اعضای خانواده ایجاد می نماید و تا حدودی نیز افراد را وادار می نماید تا اوقات خود را در بیرون از منزل و به دور از اعضای خانواده سپری نمایند.

رستگار خالد ادامه داد: در این حالت فرزندان پسر به دلیل آزادی عمل بیشتر، امکان خروج از منزل را دارند، به همین دلیل به این موضوع ترغیب می شوند و به گروه های همسالان روی می آورند؛ این در حالی است که کنترل خانواده ها بر این فرزندان کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر مکان بر روابط اجتماعی متفاوت است، اعلام نمود: کاهش کنترل خانواده ها بر فرزندان همچنین مشکل بیکاری، در دسترس بودن فرصت ها و فضاهای ناسالم و آسیب های موجود اجتماعی، همه این موارد دست به دست هم می دهند و موجب بروز جرم می شوند.

منبع: تسنیم

به "حفظ معماری سنتی در شهرهای پرجمعیت ممکن نیست، تنش در خانواده ها به دلیل کمبود فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ معماری سنتی در شهرهای پرجمعیت ممکن نیست، تنش در خانواده ها به دلیل کمبود فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید