بی ام و 750 آی، لوکس جذاب آلمانی
به گزارش وبلاگ لین هوان، رقیب اصلی 750 آی ایکس درایو را باید مرسدس بنز اس 560 فورماتیک دانست که قیمت آن 104350 دلار است. اگر به سیستم چهار چرخ محرک احتیاجی ندارید؛ می توانید اتومبیل مزبور را با قیمت 101350 دلار هم تهیه کنید.
سدان 750 آی (BMW 750 i) را باید اتومبیلی لوکس و گران قیمت دانست که مهندسان بی ام و برای فراوری و حفظ و ارتقاء کیفیت آن کوشش فراوانی می نمایند.
هم اکنون نسخه هایی از 750 آی در بازار ایران وجود داشته و این خودرو لقب لوکس ترین سدانِ موجود در بازار ایران را به یدک می کشد. این محصول در بازار های اروپا و آمریکا قیمتِ زیادی دارد و هرکسی توان خرید 750 آی را نخواهد داشت. در بازار ایران نیز شرایط بدتر از اروپا و آمریکا بوده و 750 آی قیمتی فضایی و دور از دسترس دارد.
طراحی/ امتیاز: 5 از 10
در بحث طراحی بی ام و 750 آی (BMW 750 i) ابتدا نگاهی به جلوپنجره جدید آن می اندازیم. درباره جلوپنجره مزبور باید گفت که واقعاً شرم آور بوده و شما احتیاج دارید که در زمان مراجعه به پارکینگی پر از محصولات سری 7 کمپانی بی ام و برای تشخیص مدل 2020 اتومبیل 750 آی به جلوپنجره خودرو های گوناگون خیره شده و به دنبال یک جلوپنجره دو تکه، اره ای و متصل به پیشانی سری 7 باشید.
در حقیقت 750 آی از جلوپنجره ای زشت و شرم آور نسبت به سایر محصولات سری 7 بی ام و استفاده نموده و جذابیتِ آن ها را ندارد. طراحی و شکل چراغ ها هم باریک بوده و از لامپ های LED در آن ها استفاده شده است. هنگام باز کردن درب 750 آی جدید، چراغ های یادشده روشن شده و حس و حالِ یک سدان لوکس و پرچمدار را به شما خواهند داد. کناره های 750 آی با نوار های کرومی بلند و جذابی تزئین شده اند.
از نوار های مزبور برای تزئین دریچه هوای پشت چرخ های جلو استفاده شده و همه این اقدامات باعثِ خلق یک شخصیت جذاب و جدید برای 750 آی شده است.
جلوپنجره با سایر قسمت های بدنه 750 آی هماهنگی خوبی دارد. چراغ های جلو بسیار زیبا بوده و نور لیزری و تزئین آبی رنگ LED های آن نظر شما را جلب خواهد نمود. به طور کلی کمپانی بی ام و از نوار های کرومی زیبا و درجه یک برای طراحی 750 آی جدید استفاده نموده؛ اما مقدار کاربردِ این عنصرِ زیبا را در کناره ها و سپر عقب 750 آی کاهش داده است.
در مجموع ظاهر بیرونی مدل 2020 خودروی 750 آی بسیار خشمگین به نظر می رسد. این اتومبیل بسیار شبیه به بی ام و 8 ام جی تی ئی (BMW M. 8 GTE) بوده که در مسابقات رالی استقامت حضور دارد.
در کابین 750 آی از مواد با کیفیت استفاده شده است. در این محصول شاهد استفاده از چرم هایی با کیفیت و دوختی بسیار زیبا هستیم. محیط داخلی 750 آی ترکیبی از تِم های فلزی، چوب های زیبا و... است.
کیفیت مواد به کار گرفته شده در کابین 750 آی بسیار بالا بوده و قطعاً اتومبیلی که قیمت آن 126 هزار دلار است؛ باید طراحی عاقلانه، ساده و در عین حال زیبا و حساسی را به خریداران خود نمایش دهد.
طراحی محیط داخلی 750 آی بد نیست؛ اما در مجموع باید گفت که سبک طراحی کابین سری 7 محصولات بی ام و در برابر دو رقیب اصلی آن یعنی مرسدس بنز کلاس اس (Mercedes-Benz S-Class) و آئودی ای 8 (Audi A. 8) حرفی برای گفتن ندارد.
در کلاس اس (S-Class) صفحه نمایشی گستره را پیش روی خود داریم که به شکل موجی و بسیار زیبایی در کابین قرار داده شده است. در کلاس اس دریچه های هوا بسیار زیبا بوده و ترکیبی از چوب و فلز را شاهد هستیم. در آئودی ای 8 (A 8) هم دو صفحه نمایش لمسی آینده نگرانه را خواهید دید.
آئودی ای 8 فضایی جدید و جذاب داشته و شما هنگام نشستن در آن به دنبال کشف شگفتی های آئودی خواهید بود. اما سری 7 بی ام و محیطی خسته نماینده را پیش روی شما قرار داده و برای برخورداری از محیط یادشده باید پول زیادی پرداخت کنید.
بی ام و 750 آی مدل 2020 امتیاز چشمگیری در بخش طراحی از ما نمی گیرد؛ اما شاد هستیم که بی ام و این اتومبیلِ گران قیمت را با 7 رنگ گوناگون و گزینه های فراوانِ سفارشی سازی طراحی داخلی و خارجی عرضه می نماید. مشتریان 750 آی جدید می توانند تِم محیط داخلی اتومبیل خود را سفارشی سازی نموده و از 13 رنگ گوناگون و شش بسته سفارشی بی ام و استفاده نمایند.
راحتی / امتیاز: 10 از 10
ممکن است که کابین 750 آی خسته نماینده باشد؛ اما خوشبختانه محیطی بسیار راحت و دلچسبی برای گذرانِ زمان است. جایگاه های جلو را می توان در 20 حالت مختلف تنظیم نموده و از گرمایش سه حالته، ماساژور هشت حالته با سه سطح مختلف و سیستم تهویه سه گانه بهره برد.
اگر پشت فرمان 750 آی احساس راحتی نکنید؛ پس در هیچ اتومبیلی احساس راحتی و آرامش نخواهید داشت! نکته جالب و تأثیرگذار جایگاه های مزبور را باید یاری به حفظ تعادل راننده دانست. این جایگاه های لوکس مانند نمونه هایی از اتومبیل های اسپرت عمل نموده و میزبانِ خوبی برای سرنشینان بی ام و 750 آی هستند.
جایگاه های عقب نیز بسیار لوکس و جذاب بوده و برای کنترل آن ها می توان از بسته لاکچری 3900 دلاری بی ام و استفاده کرد. جایگاه های مزبور متوسط بوده و بین آن ها شاهد قرارگیری یک کنسول با انبوهی از امکانات کنترلی هستیم. جایگاه های عقب را می توان در شش حالت تنظیم کرد. شما قدرتِ کنترل گرمایش و تهویه سه کاناله جایگاه های عقب را دارید.
همچنین می توانید از حافظه جایگاه های عقب و ماساژوری با کیفیتی مشابه جایگاه های جلوی بی ام و 750 آی استفاده نموده و کاملاً راحت باشید. علاوه بر این توان استفاده از سیستم سرگرمی جایگاه های عقب را خواهید داشت.
برای کنترل تمام امکانات مرتبط به سرنشینانِ بی ام و 750 آی می توانید از یک تبلت 7 اینچی سامسونگ بهره ببرید. تبلت مزبور را کمپانی بی ام و برای شما در نظر گرفته و به این ترتیب شما را مات و مبهوتِ امکاناتِ یکی از لوکس ترین محصولات خود خواهد نمود.
از جایگاه های 750 آی عبور نموده و به سر و صدای محیط داخلی آن می پردازیم. در این اتومبیل تقریباً صدای باد، جاده و لاستیک ها را حس نخواهید کرد! پیشرانه 4.4 لیتری V. 8 و مجهز به توربوشارژ دوقلوی بی ام و هنگام شتاب گیری و فشار دادنِ پدالِ گاز به خوبی عمل نموده و هیچ صدایی از آن به گوش نمی رسد.
از یک سدان لوکس و بزرگ انتظار می رود که فضا های زیادی جهت قرار دادن وسایل و بارِ سرنشینان خود داشته باشد. بی ام و 750 آی دقیقاً به همین شکل بوده و خوشبختانه فضای ذخیره سازی مناسبی را برای سرنشینان خود فراهم آورده است.
کنسول مرکزی 7 فضای ذخیره سازی کوچک و بزرگ دارد. یک پدِ شارژ بی سیم میزبانِ تلفن همراه هوشمند شما خواهد بود. فضای صندوق عقب 18.2 فوت مکعب بوده و به راحتی می توان چهار چمدان بزرگ را در آن جای داد.
فناوری / امتیاز: 10 از 10
سری 7 را باید پرچمدار کمپانی بی ام و دانست و به همین دلیل شاهد استفاده از فن آوری و تجهیزات پیشرفته در 750 آی هستیم.
صفحه نمایش لمسی 750 آی بسیار خوش رنگ و مدرن بوده و 10.3 اینچ انداره دارد. سیستم iDrive 7 دوست داشتی بی ام و با گرافیکی خاص میزبان شماست. سیستم مزبور و فرایند استفاده از آن ساده نیست؛ اما به نظر می رسد که بی ام و گامی رو به عقب برداشته و جهت ساده سازی آن از ویژگی های نسخه 2010 سیستم iDrive استفاده نموده باشد.
سیستم iDrive به دکمه های کنترلی روی کنسول و... اتکای بیشتری داشته و اکنون تنظیم سیستم ناوبری و میزان صدا بسیار آسان و بدون مشکل انجام می گردد. سیستم جدید بی ام و بدون شک مدرن تر از گذشته بوده و طیف وسیعی از امکانات 750 آی را می توان با استفاده از آن کنترل کرد. ولی باید توجه کرد که بعضی از ویژگی های مناسب و ایده آل نسخه قدیمی سیستم یادشده، برروی نسخه جدید وجود نداشته و دیگر آن ها را نمی بینیم.
در 750 آی می توان از 16 بلندگوی هارمن کاردن (Harman Kardon)، صفحه نمایش آمپر و اطلاعت 12.3 اینچی، صفحه نمایش لمسی 10.3 اینچی، سیستم ناوبری، اپل کارپلی (Apple CarPlay)، کروز کنترل، گرمکن فرمان، تهویه چهارگانه، شارژر بی سیم و... بهره مند شد.
علاوه بر امکانات مذکور می توان فهرستی از امکانات و تجهیزات اختیاری را برای پرچمدارِ لوکس بی ام و سفارش داد. می توان 3900 دلار به بی ام و پرداخت کرد و از پوشش سرامیکی براق و بادوامِ سیاه رنگ در اطراف کنسول مرکزی بهره برد.
همچنین یک روکش آفتابگیر پانوراما با روشنایی خاص LED و جایگاه هایی با سیستم تهویه و ماساژ مجزا و حرفه ای در انتظار شماست. بسته های مذکور بسیار لوکس و جذاب بوده و تجربه رانندگی با 750 آی را دلچسب تر می نمایند؛ اما شما می توانید با پرداخت 750 دلار از گرمکن استاندارد جایگاه ها، گرمکن فرمان و جایگاه های عقب برخوردار شوید.
همچنین می توان سیستم دید در شب، چراغ های لیزری جلو LED، سیستم صوتی مجهز به 16 بلندگوی bowers & wilkins و سیستم سرگرمی اختصاصی جایگاه های عقب را سفارش داد.
عملکرد / امتیاز: 6 از 10
پیشرانه دوست داشتنی بی ام و 750 آی (BMW 750 i) 4.4 لیتری، V. 8 و مجهز به توربوشارژ دوقلو بوده و توانی معادل با 523 اسب بخار و گشتاوری 553 پوند فوتی دارد. پیشرانه مذکور 60 اسب بخار و 37 پوند فوت گشتاور از پیشرانه مرسدس بنز اس 560 فورماتیک (4 Mati 560 Mercedes-Benz S-Classc)، 70 اسب بخار و 66 پوند فوت گشتاور از پیشرانه V. 8 جدید آئودی ای 8 ال (Audi A. 8 L) و 107 اسب بخار و 111 پوند فوت گشتاور نسبت به لکسوس ال اس 500 (Lexus LS 500) قدرتمندتر است.
پیشرانه مذکور برای سدانی با وزن 5 هزار پوند بسیار ایده آل است. ولی 750 آی با توجه به ابعاد و فناوری های مورد استفاده در آن، تنها 4722 پوند وزن داشته و سبک تر از استاندارد های معمول است. علت این امر را باید استفاده از آلومینیوم و منیزیم تقویت شده به همراه فیرکربن و... دانست.
وزن کم باعث شده که قدرت پیشرانه و شتاب اولیه 750 آی افزایش یافته و این محصول در 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این رقم در آئودی ای 8 (Audi A. 8) و مرسدس بنز اس 560 (560 Mercedes-Benz S-Classc) به 4.5 ثانیه می رسد.
بی ام و 750 آی از سیستم استاندارد تمام چرخ محرک و گیربکس هشت سرعته زِد اف (ZF) استفاده می نماید. سیستم تمام چرخ محرک، گیربکس و پیشرانه 750 آی به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده و در شرایط مختلف عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارند.
بی ام و 750 آی وزن کمتری داشته و به همین خاطر سرعت و شتاب بیشتری دارد. اما ظاهراً وزن این اتومبیل در بعضی از نقاط بیشتر از حد معمول بوده و به همین دلیل فرمان و شاسی عملکرد مطلوبی ندارند. به بیان ساده تر، وزن زیادی به محور های جلو و عقب منتقل شده و به همین دلیل محور جلو عملکرد مطلوبی ندارد.
این مشکل را دقیقاً در بی ام و ایکس 5 (BMW X. 5) هم شاهد بوده و به این ترتیب قضاوت درباره عملکرد 750 آی کمی سخت می گردد. بی ام و باید بداند که نسبتِ تقسیم وزن 50.50 بسیار خوب است؛ اما در یک سدان لوکس و پرچمدار باید کمی کوتاه آمده و بی خیالِ تئوری های خود گردد.
البته سیستم چهار چرخ محرک بی ام و هم مقصر است. در سرعت های بالا و هنگامی که به شکل مستقیم در حال حرکت هستید؛ همه چیز خوب و ایده آل بوده و اتومبیل کاملاً پایدار خواهد بود. اما اگر بخواهید با 750 آی به جهات گوناگون گردش کنید؛ شما هیچ حسی نسبت به فرمان ندارید. در واقع 750 آی برای تجربه یک رانندگی تهاجمی و سریع مناسب است؛ اما بی ام و شما را در خیلی از مواقع ناامید خواهد نمود.
شما نمی توانید Integral Active Steering را بدون Active Comfort Drive system تجربه کنید. باید از سیستم تعلیق تطبیقی، دوربین های اسکن جاده ای، سیستم تشخیص ناهواری و برجستگی های سطح جاده بهره ببرید تا در نهایت یک سواری راحت را با بی ام و 750 آی داشته باشید.
به هر حال علی رغمِ نبودِ چابکی و عملکرد خیره نماینده دیگر محصولات بی ام و در سری 7 محصولات این کمپانی، یک سواری راحت و دلچسب را تجربه خواهید کرد.
ایمنی / امتیاز: 10 از 10
سدانِ پرچمدار بی ام و همان گونه که از فناوری های مختلفی برای فراهم آوردن آرامش سرنشینان خود استفاده می نماید؛ به بهترین و جدیدترین سیستم های ایمنی مجهز شده و در این محصول می توان ترمز اضطراری اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی و... را به شکل استاندارد و در نسخه 102650 هزار دلاری بی ام و 750 آی در اختیار داشت.
اگر خواستارِ امن ترین و باهوش ترین بی ام و جاده ها هستید؛ فقط باید 1700 دلار پرداخت نموده و از سیستم Assistant Pro Pro Driving Active برخوردار شوید. این سیستم شامل رانندگی نیمه اتوماتیک، افزایش و کاهش اتوماتیک سرعت در بزرگراه ها، دستیار Extended Traffic Assistant و... است.
در 750 آی تمام نکات ایمنی رعایت شده و این محصول از چراغ های جلو استاندارد و LED استفاده می نماید. چراغ های مذکور بسیار روشن تر و کارآمدتر از چراغ های معمولی بوده و مناسب به نظر می رسند؛ اما قدرتِ کمتری نسبت به همتایان اروپایی خود دارند.
قیمت / امتیاز: 4 از 10
قیمت مدل 2020 بی ام و 750 آی ایکس درایو (BMW 750 i. Xdrive 2020) از 102650 دلار آغاز شده و به 126145 دلار می رسد. ما به خریداران بی ام و 750 آی استفاده از 75 درصدِ امکانات و تجهیزات سفارشی بی ام و را توصیه می کنیم.
مشتریان اتومبیل مزبور با پرداخت 1700 دلار از سیستم های Active Driving Assistant Pro و Extended Traffic Jam Assistant بی ام و برخوردار می شوید. آن ها باید 4900 دلار پرداخت نمایند تا جایگاه های عقب به سیستم تهویه، ماساژور و... مجهز شوند. همچنین آن ها باید 3900 دلار دیگر برای ماساژور جایگاه جلو، پوشش سرامیکی کنسول، آفتابگیر های عقب و... پرداخت نمایند.
برای برخورداری از بسته Autobahn باید 4100 دلار پرداخت کرد که شامل Active Comfort Drive و... است. هزار دلار باید برای چراغ های لیزری جلو، 2700 دلار برای سیستم سرگرمی جایگاه های عقب، 3400 دلار برای سیستم صوتی bowers & wilkins و 1300 دلار برای رینگ های 20 اینچی پرداخت کنید.
رقیب اصلی 750 آی ایکس درایو را باید مرسدس بنز اس 560 فورماتیک دانست که قیمت آن 104350 دلار است. اگر به سیستم چهار چرخ محرک احتیاجی ندارید؛ می توانید اتومبیل مزبور را با قیمت 101350 دلار هم تهیه کنید.
محصولات آئودی و لکسوس هم مقرون به صرفه تر بوده و برای خرید لکسوس ال اس 500 و مجهز به سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه V. 6 باید 78670 دلار پرداخت کنید. همچنین قیمت نسخه پایه آئودی ای 8 ال با پیشرانه V. 8 تنها 96800 دلار است.
منبع: motor 1، autoblog، carbuzz
ترجمه: امین نقی زاده
منبع: فرادید