جزییات ششمین دوره ممیزی املاک تهران

به گزارش وبلاگ لین هوان، شهر: تا به امروز پنج دوره ممیزی املاک در شهر تهران صورت گرفته و حالا پس از 11 سال قرار است ششمین دوره ممیزی املاک از سوی شهرداری تهران انجام گردد، طرحی که گفته می گردد فقط یکی از مزایای آن اصلاح و تکمیل بانک اطلاعات املاک و ساماندهی املاک بدون سند شهرداری است.

جزییات ششمین دوره ممیزی املاک تهران

به گزارش شهر، پس از 11 سال به زودی قرار است ششمین دوره ممیزی املاک تهران در پایتخت انجام گردد، طرحی که آخرین بار در سال 1387 اجرا شد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش می رفت تا به امروز باید 10 مرحله ممیزی در تهران انجام می شد اما؛ تاخیر 11 ساله سبب شده تا شهرداری نه فقط بانک جامعی از املاک خود نداشته باشد بلکه منبع درآمدی مهمی را هم از دست بدهد.

طبق ماده 2 و 9 قانون نوسازی و عمران شهری، شهرداری ها مکلفند هر پنج سال یکبار اقدام به جمع آوری اطلاعات املاک سطح شهر (اطلاعات کلی و مالکیتی و ثبتی و عارضه های املاک) نمایند که از سال 1348 تا کنون در شهر تهران پنج دوره ممیزی اجرا شده است. این تاخیر 11 ساله سبب شد تا در آبان 1398 پیروز حناچی، شهردار تهران در بخشنامه ای دستور اجرای ممیزی املاک را صادر کند و در آذر همان سال اقدامات اولیه برای شروع این طرح، انجام شد. پیشتر شهردار تهران در اینباره گفته بود: در ممیزی املاک شهر تهران، شرایط املاک شهرداری تهران هم مشخص می گردد این در حالی است که بسیاری از املاک شهرداری تهران سند نداشته و باید هر چه زودتر مشخص تکلیف شوند.

تقسیم تهران به چهار پهنه

در ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران، شهر تهران به چهار پهنه تقسیم شده و در هر پهنه چهار تا پنج منطقه واقع شده اند. در فاز نخست اما؛ قرار است راسته های تجاری و اداری مناطق یک تا هشت، 11، 13 و 22 با عمق یک بلوک و همچنین پروژه های خاص با معرفی مناطق در اولویت کار ستاد ممیزی قرار بگیرد. آنطور مدیران شهرداری گفته اند به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا و در فاز نخست امکان آنالیز راسته های و ساختمان های مسکونی وجود ندارد. انجام این کار هم بر عهده دفاتر خدمات الکترونیک شهر است و در نخستین مرحله بلوک گردشی یا همان مراجعه به مکان های واقع در هر بلوک، ممیزی، نظارت، بارگذاری و کانورت و بهره برداری است.

همچنین پیش بینی شده که در فرایند آخرین مرحله کار، بلوک گردشی در سطح شهر تا 70 در صد اجرا شده و مابقی همزمان با ممیزی انجام خواهد شد. در مرحله بعد برنامه زمانبندی به نحوی است که سالانه 20 درصد از سطح شهر ممیزی گردد و طی مدت پنج سال یک دوره کامل ممیزی انجام گردد. در این مدل فاصله بین جمع آوری اطلاعات و بهره برداری حداکثر 45 روز خواهد بود و عملا به طور مستمر و سریع می توان از اطلاعات جمع آوری شده استفاده کرد.

از به روزرسانی مشاغل تا تکمیل بانک اطلاعات املاک

اصلاح و تکمیل بانک اطلاعات املاک، اصلاح جانمایی و پارسل های املاک، شناسایی اراضی بایر، شناسایی معابر بی نام و به روز رسانی حرف و مشاغل موجود در شهر از نتایج مثبت اجرای ممیزی املاک است و به روز شدن اطلاعات سبب حذف ترددهای مازاد مودیان، حذف هزینه های بازدید اضافه برای املاک و تسریع در پاسخگویی به مراجعین خواهد شد. ممیزی املاک دارای یک ستاد مرکزی و یک ستاد در مناطق است و هماهنگی و برنامه ریزی زمانی برای انجام ممیزی، شناسایی و اولویت بندی بلوک های ممیزی، کنترل و نظارت بر عملیات میدانی ممیزی و پاسخگویی به سوالات فنی و موارد خاص در ممیزی از وظایف ستاد ممیزی مرکزی عنوان شده است.

وظایف ستاد ممیزی مناطق هم توزیع بلوک های ممیزی به دفاتر خدمات الکترونیک، نظارت میدانی فرم های ممیزی شده و اصلاح جانمایی و نقشه های املاک در سامانه اطلاعات مکانی شهرداری است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

منبع: خبرگزاری آریا

به "جزییات ششمین دوره ممیزی املاک تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات ششمین دوره ممیزی املاک تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید