ثبت ملی نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در لیست میراث ناملموس کشور

به گزارش وبلاگ لین هوان، در کمیته میراث فرهنگی کشور 48 پرونده میراث فرهنگی ناملموس کشور از استان های مختلف ثبت ملی شد که نوازندگی پیانوی ایرانی و رباب یکی از آن ها بود.

ثبت ملی نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در لیست میراث ناملموس کشور

درکمیته ای که روز دوشنبه تاریخ 28 آبان ماه به ریاست فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگى، صنایع و دستی و گردشگری برگزار گردید، ازمیان 55 پرونده مطرح شده 48 پرونده ثبت شد. نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

محمد صادق اسحاقی دبیر این کمیته بود و در این راستا چگونگی ثبت این اثر ناملموس را بیان نمود .

پرونده مذکور به وسیله تعدادى از شاگردان استاد معروفى و هنرجویان آنها تهیه و تدوین شده و با حضور مدیران، داوران و کارشناسان در جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگى ناملموس مطرح و پس از تایید با راى مثبت همه اعضا به ثبت رسید.

سیروس مهاجرى که مدیریت و ارائه این پرونده را به عهده داشت از شاگردان محمد جواد عبداللهى (شاگرد استاد جواد معروفى) بود. در این جلسه فریبا جواهرى یکى دیگر از شاگردان استاد معروفى به اجراى قطعه اى در مایه بیات اصفهان پرداخت که بسیار مورد استقبال واقع شد.

محمد صادق اسحاقی در این زمینه گفت:

جواهرى ضمن گرامیداشت یاد استاد معروفى، ثبت شیوه پیانو نوازى استاد معروفى به وسیله دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث فرهنگى را اقدامى مهم و بسیار قابل تحسین دانست. در خاتمه این بخش ضمن تقدیر از فریبا جواهرى به وسیله مدیرکل دفتر ثبت آثار، در راستاى توسعه و ترویج میراث فرهنگى ناملموس از بهار برخوردار به خاطر انتشار کتاب ردیف پیانوى استاد محجوبى و نگارش آن به خط نت بین المللى و نت نویسى، قدردانی به عمل آمد.

در بخش موسیقی، پرونده های مهارت ساختن و نواختن ل له وا (نوعی نی چوبی در مازندران)، پرونده مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی قر نی از استان مازندران، پرونده هنر ساختن و نواختن ساز رباب که به وسیله علی توکلی و مهدی فلاح صفا مطرح شدهو همگی با رای داوران در لیست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسید .

در بخش گنجینه زنده بشری نام استاد لطف الله سیفی بشلی به عنوان نوازنده و احیا گر ساز قر نی از مازندران و استاد اسلام پناه در رشته صحافی سنتی از استان کرمان در لیست حاملان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

دراین جلسه تعداد بسیار زیادی از آیین های سنتی شهرها و روستاهای ایران اعم از طریقه پختن غذاهای سنتی و یا فراورده های غذایی و تنقلات و شیرینی در روستاهای استان یزد و کرمان و قم و استان خراسان شمالی و مازندران که بعضی از آن ها همانند تهیه نقل بیدمشک عقدا و یا شابارون (آیین تمنای باران) در روستای جمیل آباد بافت بود به ثبت میراث ناملموس ملی رسید.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "ثبت ملی نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در لیست میراث ناملموس کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در لیست میراث ناملموس کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید