خطرات ناشی از حملات ترکیه به شمال عراق

به گزارش وبلاگ لین هوان، هدف عملیات چنگال ببر، فقط پ.ک.ک نیست. در چهارچوب این عملیات، ارتش ترکیه در 24 نقطه جدید حضور پیدا کرده و شمار نقاط محل حضور نظامیان ترکیه در این مناطق، به 50 مورد رسیده است.

خطرات ناشی از حملات ترکیه به شمال عراق

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لین هوان، حملات زمینی و هوایی ارتش ترکیه به شمال عراق به منظور مقابله با تهدیدات پ.ک.ک، برای دولت مرکزی عراق و همچنین اقلیم کردستان و بسیاری از مردم روستاهای مرزی، به یک دردسر جدی تبدیل شده است.

حالا بیم آن می رود که این مساله، در آینده، منجر به برخی تحولات سیاسی - امنیتی دشوارتر شود و حضور نیروهای نظامی ترکیه در داخل خاک عراق، به یک پدیده عینی و فعلی تبدیل شود که دست کم در میان مدت، کسی نتواند با آن مقابله کند.

این مساله، موضوع اصلی تحلیلی است که فهیم تاشتکین در المانیتور منتشر کرده است.

فهیم تاشتکین از تحلیل گران مشهور چرکز ترکیه است. هویت قومی او یعنی چرکز و برخی تعاملات قومی با کردها باعث شده او به مطالعه و نوشتن در دو حوزه کُردی و آبخازیا علاقه مند شود.

البته نوشته هایش در مورد آبخازیا و هویت های قومی روسیه موجب آن شد که به مدت 5 سال به روسیه ممنوع الورود شود. تاشتکین در چند سال اخیر، به صورت اختصاصی بر روی مسائل مرتبط با کردها کار کرده است.

او در یک سفر دور و دراز از تمام مناطق کردنشین نوار مرزی ترکیه و سوریه بازدید کرد و پس از آن به اروپا رفت و حاصل مشاهدات خود را در چند کتاب و مقاله منتشر کرد.

اما دولت ترکیه از انتشار این مطالب بر سر خشم آمد و حکم جلب او صادر شده است. از آن روز تا به امروز او در پاریس زندگی می کند و گهگاه، مطالب خود را در المانیتور، ایندیپندنت و همچنین برخی رسانه های داخلی ترکیه، منتشر می کند. او در چند روز اخیر به تازگی از دست بیماری کرونا نجات پیدا کرده و دوباره مشغول به نوشتن شده است.

نگرانی کردها از حضور ترکیه در اقلیم کردستان

طی ماههای اخیر عملیاتهای هوایی و زمینی ترکیه و حمله به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق، بیشتر و بیشتر شده و جدیدترین نمونه حمله زمینی، عملیات چنگال ببر بوده است.

اگر چه احزاب کُردی در اقلیم کردستان، در قبال حملات مداوم ترکیه، سکوت اختیار کرده اند اما واقعیت این است که ترس و نگرانی در مورد آینده، آنان را در بر گرفته است.

حزب اتحادیه میهنی کردستان (به رهبری مام جلال طالبانی)، در عمل و از لحاظ مشی سیاسی، همراه با پ.ک.ک است و در نتیجه، موضعی اتخاذ نمی کند که از آن، بوی نارضایتی از حضور پ.ک.ک به شام برسد و ترجیح میدهد در این مورد سکوت کند. اما هم ریاست اقلیم و هم نخست وزیری اقلیم که هر دو در اختیار حزب دموکرات کردستان (به رهبری بارزانی) است، عمیقاً از این حملات نگران هستند.

نکته مهم در مورد مواضع حزب دموکرات کردستان، این است که روابط سیاسی بسیاری با آنکارا دارد و در نتیجه مقامات این حزب، در اعلام مواضع خود در مورد معضلات مرتبط با کردهای ترکیه، به شکلی صحبت می کنند که موجب عصبانیت ترکیه نشود.

در مواضع آنان، به طور مداوم، بر این مساله تاکید می شود که باید معضل کردها در کشور ترکیه با استفاده از راهکارهای سیاسی و حقوقی و بدون توسل به سلاح و خشونت، حل شوند.

مسئولین این حزب، همواره از سران پ.ک.ک خواستهاند که هر اقدامی که در مقابل دولت ترکیه انجام می دهند، در داخل خاک ترکیه باشد و اقلیم به مکانی برای ضربه زدن به ترکیه تبدیل نشود.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت، ترس و نگرانی حزب دموکرات کردستان از تحرکات و حملات ترکیه در شمال عراق، شامل این موارد است:

1.حملات ترکیه به بهانه پ.ک.ک صورت می گیرد اما ممکن است این حملات، از پ.ک.ک نیز فراتر رفته و منجر به حضور دائمی سربازان ترکیه در شمال عراق شود.

2.حضور نظامیان ترکیه در میان مدت، منجر به تجزیه و تکه تکه شدن اقلیم کردستان شود.

3.حملات ترکیه، منجر به ایجاد گسست و فاصله جغرافیایی بین اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین سوریه شود و آنان را از هم جدا کند.

4.ترکیه با ایجاد گذرگاه اُواکوی و اتصال آن به موصل و مناطق کردنشین سوریه، اقلیم را دور زده و آن را محاصره کند.

5.پس از انجام این اقدامات، ترکیه با بغداد وارد مذاکره شود تا با استفاده از ابزارهای مختلف، زمینه در هم پیچیده شدن ساختار سیاسی فدرالی اقلیم کردستان را به وجود آورد.

این ها مجموعه ای از دغدغه ها و نگرانی های بسیار جدی است که ذهن سران حزب دموکرات کردستان را به خود مشغول کرده است.

عملیات هوایی و زمینی ترکیه در شمال عراق، دو هدف و دستاورد مهم را دنبال میکند که بخش قابل توجهی از آن، محقق شده است:

1.به صفر رساندن توان عملیاتی پ.ک.ک در داخل مرزهای جغرافیایی ترکیه.

2.فلج کردن پ.ک.ک از کوهستان های مهم قندیل، گارا، زاپ، متینا و حفتانین تا خط سوریه.

ترکیه سال گذشته توانست در خواکورک، عملاً یک منطقه حایل ایجاد کند. پس از آن نیز در حفتانین و متینا تا کوری ژارو دومین منطقه حائل را ایجاد کرده و حالا در تلاش است تا زاپ و گارا را کاملاً از هم قطع کند.

اما دو منطقه مهم دیگر برای ترکیه وجود دارد: اولی شنگال یا سنجار که پ.ک.ک می خواهد با نیروهای ایزدی تحت امر خود، آنجا را به قندیل دوم تبدیل کند و دیگری، کمپ بزرگ مخمور که 12 هزار کُرد ترکیه ای، ساکن این کمپ هستند.

ترکیه از سال 2015 میلادی تا به امروز، تمام توان خود را بر روی هدفی به نام قطع تردد در راستا کریدور یا گذرگاه کُردی، متمرکز کرده و در مناطق کردنشین شمال سوریه با 4 عملیات بزرگ به اهداف خود دست یافته و حالا می خواهد از شرق دجله به سوی اُواکوی حرکت کرده و کل راستا را به عمق 30 کیلومتر قطع کند و دقیقاً به همین دلیل است که به محض تکیه مصطفی الکاظمی بر کرسی نخست وزیری، ترکیه پیشنهاد تاسیس گذرگاه اُواکوی را بر میز او گذاشت تا از آنجا به سمت تلعفر و موصل حرکت کند و دایره گسترده ای را در اختیار بگیرد.

همه این ها نشان دهنده این است که هدف عملیات چنگال ببر، فقط پ.ک.ک نیست. در چهارچوب این عملیات، ارتش ترکیه در 24 نقطه جدید حضور پیدا کرده و شمار نقاط محل حضور نظامیان ترکیه در این مناطق، به 50 مورد رسیده است.

به همین خاطر است که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه اسبق عراق و از سران حزب دموکرات کردستان، در مورد حضور ترک ها در این مناطق ابراز نگرانی کرده و بر این باور است که این تحرکات را باید یک تحول ژئوپولیتیک مهم دانست. چرا که ترکیه مداوماً با یادآوری ادعاهای تاریخی در مورد ولایت موصل، همه را نگران و ناراحت می کند.

مصطفی شفیق نیز از نویسندگانی است که حضور ترکیه به خاطر مقابله با پ.ک.ک در شمال عراق را به عنوان یک بهانه تلقی کرده و معتقد است که ترکیه به دنبال آن است که جغرافیای کردها را بسیار محدود و محصور کند.

وی در عین حال بر این باور است که خلا ناشی از عدم توجه ترامپ به مسائل منطقه، باعث شده که ترکیه هر کاری دلش بخواهد، انجام دهد. اما احتمالاً پس از انتخابات سراسری آمریکا، این شرایط، تغییر خواهد کرد.

مصطفی شفیق همچنین از پ.ک.ک هم انتقاد کرده و معتقد است که فعالیت مسلحانه طولانی مدت این گروه، هیچ نتیجهای نداده و به همه کردها لطمه زده و به همان اندازه که حملات ترکیه خطرناک است، رویکرد پ.ک.ک در ایجاد بهانه نیز، خطرناک است.

منبع: المانیتور ترکی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "خطرات ناشی از حملات ترکیه به شمال عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات ناشی از حملات ترکیه به شمال عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید