خبرنگاران تأکید وزیر پاکستانی بر اهمیت گسترش همکاری های کشاورزی تهران و اسلام آباد

به گزارش وبلاگ لین هوان، اسلام آباد- خبرنگاران- وزیر امنیت ملی غذایی و تحقیقات پاکستان با تأکید بر اهمیت بالای روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و اسلام آباد دارای ظرفیت های عظیم برای توسعه همکاری ها در حوزه کشاورزی هستند.

خبرنگاران تأکید وزیر پاکستانی بر اهمیت گسترش همکاری های کشاورزی تهران و اسلام آباد

به گزارش وبلاگ لین هوان، سید محمدعلی حسینی روز چهارشنبه در اسلام آباد با سید فخر امام وزیر امنیت ملی غذایی و تحقیقات پاکستان دیدار و در خصوص مناسبات دو کشور همسایه در حوزه های کشاورزی، دامپروری، آموزشی و پژوهشی تبادل نظر کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به توان بالای کشورمان در حوزه ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی و صنایع وابسته به آن، آمادگی ایران برای تأمین نیازهای پاکستان در این زمینه را گفت.

وی با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ماشین آلات و صنایع کشاورزی، برای توسعه همکاری ها در این زمینه با پاکستان اعلام آمادگی کرد.

حسینی با اشاره به حمله ملخ های صحرایی و تهدید پیش روی کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان، خواستار استمرار همکاری های دوجانبه و منطقه ای برای مبارزه با خطرات ملخ ها شد.

وی با تاکید بر گسترش همکاری های مشترک در بخش شیلات و زیتون، گفت: مشارکت نزدیک دو کشور در زمینه قرنطینه و آفت زدایی حائز اهمیت است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید:

وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان با صدور بیانیه ای در خصوص دیدار سید فخر امام با سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: اقتصاد زراعی پاکستان می تواند نقطه عطف مهمی برای بخش صادرات کشور باشد.

در بیانیه آمده است: وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان از حضور سفیر ایران در این دیدار دوجانبه و بحث درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور، همکاری متقابل به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری قدردانی کند.

وی گفت: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور برادر و اسلامی از روابط محبت آمیز برخوردارند و مناسبات میان مردم دو کشور نیز در مشترکات عمیق فرهنگی و دینی پیوند خورده که سابقه آن به چند قرن برمی شود.

سید فخر امام تاکید کرد که پاکستان، روابطش با ایران را بسیار حائز اهمیت می داند.

طرفین در این نشست درباره شرایط فعلی حمله ملخ های صحرایی در ایران و پاکستان و سطح همکاری های دوجانبه برای غلبه بر این تهدید مشترک بحث و تبادل نظر انجام دادند.

وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان اضافه کرد: این کشور و ایران اطلاعات درباره شرایط ملخ های صحرایی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند زیرا هر دو کشور جزیی از کمیسیون جنوب غربی فائو درباره ملخ صحرایی هستند.

وی اضافه کرد: ایران و پاکستان پتانسیل های عظیمی برای توسعه همکاری های اقتصادی از جمله گسترش مناسبات در حوزه کشاورزی دارند.

سید فخر امام گفت: دو کشور قادر هستند زمینه های جدید همکاری را در زمینه دام زنده پیدا کنند. در این خصوص ایران می تواند تجارت و دانش خود در زمینه پرورش حیوانات و بهبود تولید نسل آنان را با پاکستان به اشتراک بگذارد و حتی یک تیم فنی نیز می تواند میان دو کشور جهت بهره برداری از تجربیات دوجانبه تشکیل شود.

وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان با اشاره به تمایل این کشور برای صادرات محصولات پروتوئینی حلال و سایر فرآورده های گوشتی حلال به ایران، اضافه کرد: پاکستان دارای 36 کشتارگاه ثبت شده برای صادرات گوشت است و شرکت های فرآوری گوشت این کشور از توانایی لازم برای تولید محصولات مناسب گوشتی با مشارکت موسسات تحقیقاتی در زمینه تولید واکسن حیوانات و خصوصیات بیماری زا برخوردار می باشد.

وی از اقدام ایران جهت در اختیار گذاشتن بازار این کشور برای محصولات کشاورزی پاکستان از جمله انبه پس از گذارندن مراحل آفت زدایی و تصفیه قدردانی کرد. درحال حاضر سازمان حفاظت از نباتات در ایران با فعالیت 22 مرکز آب گرم در پاکستان جهت تصفیه و ضدعفونی کردن میوه انبه و سپس صادرات آن به ایران موافقت کرده است.

سید فخر امام گفت: در سال جاری (میلادی) و تا اول مرداد (22 ژوئیه) بیش از 20 هزار تن انبه به ایران صادر شده است.

وی اضافه کرد: بازارهای پاکستان نیز پذیرای مرکبات و سبزیجات ایران از جمله خرمای تازه، انگور، سیب، آلو، گوجه فرنگی، نخور و خشکبار است.

وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان اضافه کرد: سازمان های ملی حفظ نباتات دو کشور می توانند با همکاری مضاعف و مشارکت محبت آمیز به مسائل قرنطینه رسیدگی کرده تا به بتوان به ترویج تجارت مشترک میان ایران و پاکستان کمک کرد.

در بیانیه وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان آمده است: سفیر ایران از آمادگی کشورمان برای صادرات ماشین آلات سنگین کشاورزی از جمله تراکتور به کشور همسایه خبر داد که با استقبال طرف پاکستانی همراه بود.

طرف ایرانی همچنین برای همکاری با پاکستان در زمینه کرم های ابریشم و شیلات نیز ابراز تمایل کرد.

هیات پاکستانی با استقبال از پیشنهاد صادرات ماشین آلات کشاورزی از ایران، درخواست اشتراک گذاری این طرح با مشخصات دستگاه جهت بررسی بیشتر را ارائه کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تأکید وزیر پاکستانی بر اهمیت گسترش همکاری های کشاورزی تهران و اسلام آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تأکید وزیر پاکستانی بر اهمیت گسترش همکاری های کشاورزی تهران و اسلام آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید